Reparation av sprucket växelhus

Vilka modeller?

De drabbade modellerna återfinnes på Hondas utombordsmotorer i storlekarna BF40, BF45 och BF50. Årsmodellerna varierar lite fram och tillbaka. Det finns dock ett tydligt kännetecken på modeller i riskzoonen och det är att, de utsatta dreven har en stor låsring innanför propellern, istället för två bultar som håller lagerhållaren för propelleraxel.

Vilken skada uppstår?

En eller flera sprickor uppstår längst bak vid propellern och växer inåt, i många fall så långt att en hel bit av växelhuset ramlar av. I förlängningen kan dett innebära att både propeller och och interna komponenter går förlorade.

Vad beror det på?

Många tror att felet uppstår pga så kallad frostsprängning, vilket dock sällan är fallet. Om man jämför med liknande uppbyggnad från exempelvis Yamaha, kan man enkelt hitta förklaringen då deras modeller inte lider av samma problem. Skillnaden här är att man använt sig av en grovgängad låsring i motsats till Honda, som använt sig av en fingängad. Den fingängade låsringen ger upphov till en betydligt större area där saltkorrosion uppstår, vilket  sedan leder till en saltsprängning.

Går det att förebygga?

Det beror helt på hur långt gånget det är, men det kan vara en bra ide att demontera låsringen och rensa gängorna. Vid återmontage bör man smörja med saltvattenbeständigt fett, något som inte görs från fabrik.

Går det att reparera?

Ja, i de flesta fall går det att laga växelhuset. I många fall även när en hel bit har lossnat, förutsatt att Ni har biten kvar. Om skadan är av allt för stor omfattning eller växelhusets skick i övrigt döms ut, har vi prisvärda alternativ på byte av växehusskal samt helt nya växelhus. Beroende på tillgång kan vi även erbjuda begagnade växelhus.
Vi var först ut i sverige med att reparera spruckna växelhus till Honda BF40-50. Sedan 90-talet har vi svetsat tiotals varje år.

Passa även på att...

  • Svarva om tryckbrickan innanför propellern, då denna modell vid slitage skär in i packboxarna vilket medför läckage.
  • Byt impeller som vi alltid har på lager till ett förmånligt pris. Prisgaranti.
  • Svetsa skäddan efter grundstötning
  • Rikta propelleraxeln vid behov

 

Fasta priser Honda BF40-50

Reparation av sprucket växelhus

6000:- inkl. moms

Detta ingår:
  • Demontage
  • Svetsning och bearbetning
  • Kontroll av propelleraxel
  • Shimsning
  • Ompackning
  • Ihopmontage
  • Provtryckning
  • Spackling och lackering
  • Oljepåfyllning
  • Material ingår

 

Byte av skal:

12000:- inkl. moms

Detta ingår:

  • Demontage
  • Kontroll av propelleraxel
  • Shimsning
  • Ompackning
  • Ihopmontage
  • Provtryckning
  • Oljepåfyllning
  • Material ingår

 

Nytt växelhus:

19000:- inkl moms

Ert gamla växelhus tas i inbyte.

 

Svarvning av tryckbricka:

300:- inkl moms

 

Riktning av propelleraxel:

625:- inkl moms

 

Svetsning av skädda eller kavitationsplatta:

Pris beroende på omfattning av skada.

 

Kontaktformulär

Please, enter your name
Please, enter your e-mail address Mail address is not not valid
Please, enter your message

Kontakta oss

Besöksadress:
Olstorps byväg 2, 443 96 STENKULLEN
Telefon: 0302-23455
E-post: info@wasamotor.se
 

Öppettider:

Mån - Fre: 09.00 - 17:00
Lunchstängt: 12.00 - 13.00

Lör - Sön: STÄNGT

Örjan och Hannes FinniläWasa Motor HB är ett familjeföretag som grundades år 1980 i Göteborg. Under många år var Wasa Motor etablerat på St. Mosskullen, en ö bredvid Styrsö i Göteborgs södra skärgård.

Sedan kom den stora flytten till Stenkullen i Lerums kommun. En flytt där inte bara ett hushåll flyttade. Med skulle även; en fullutrustad verkstad, 25 ton verkstadsmaskiner, ett antal båtar, tiotals motorer och en 12 tons gaffeltruck. Väl framme och hemmastadda fortsatte arbetet som förr. Nu bestod kundkretsen av både kunder från Göteborg men även nya från Lerums och Alingsås kommuner. Privatpersoner såväl som företag.

Numera har kundkretsen vuxit sig stor i hela norden och många projekt har genomförts på internationell nivå.

Under alla år har vi strävat efter att ge kunden bästa service och kvalitet till ärliga priser.


 

Om personalen

Wasa Motor HB grundades av Örjan Finnilä och drivs idag tillsammans med sonen Hannes.

Örjan Finniläof

Född: 1960, Falkenberg

Familj: Frun Anna och hundarna Jaris och Izzy

Övrigt: Utbildad ingenjör och har tidigare arbetat med utveckling åt ett flertal etablerade företag. T.ex. Volvo Penta, Jonsereds, Atlas Copco och Lombardini

Hannes Finnilähf

Född: 1986, Göteborg

Familj: Sambon Nanna, ormen Heaven och katterna Bollen och Purr.

Övrigt: Har tillbringat större delen av yrkeslivet i egna verkstaden med en avstickare till EMS (entreprenadmaskinspecialisten)