EA888 betecknar de senaste årens motorfamilj inom VAG's (Audi, VW, Skoda, Seat) TFSI 1.8 och 2.0 motorer. Även kallade TSI.

Till dessa räknas bl. a motorkoderna: CAEA, CAEB, CAWA, CAWB, CBFA, CCTA, CCTB, CCZA, CCZB, CCZC, CCZD, CDNB, CDNC, CHHA, CHHB, CJXA, CJXB, CJXC, CJXD, CJXE, CJXF, CJXG, CYFB och BYT.

 

Hög oljeförbrukning

Symptom: Hög till mycket hög oljeförbrukning
Orsak 1: Dålig konstruktion av kolvar och kolvringar
Åtgärd 1: Vi utför renoveringar där vi monterar en annan typ av kolvringar och i de fall det behövs konstrueras även kolvarna om.

Förklaring:
Det i särklass största problemet med dessa motorer är den extrema oljeförbrukningen som vissa ägare upplever. Det kan ibland handla om så mycket som 1,5L/100km på en motor som rullat långt under 10.000mil.
På Wasa Motor HB har vi tagit fram metoder för att komma åt och även förebygga problemen. 

Det hela härstammar ur en bieffekt av direktinsprutning i kombination med cylinderdeformation pga tvillingcylindrar.

VAG's 2.0TFSI motorer har genom åren dragits med en hel del återkommande problem. I många fall har vi kunnat utveckla metoder och uppgraderingar för att både reparera och förebygga.

I denna artikeln beskriver vi några av de vanligt förekommande felen på VAG's TFSi 2.0 motorer. Främst inriktat på de svaga punkterna som påverkar motorns oljetryck. Artikeln är skriven för att på ett enkelt sätt hjälpa, både den som har fått problem såväl den som vill förebygga detsamma, att hitta svaga punkter och samtidigt se vilka lösningar vi erbjuder.

 

Vibrationer

Symptom: Vibrationer som kan komma och gå
Orsak: Sprucket / Slirande balansaxeldrev
Åtgärd: Byt balansaxeldrev, vevaxeldrev, spännare och kedja (Länk till rep. sats)

Förklaring:
Ett mycket vanligt problem är att kedjehjulet som driver balansaxlarna spricker. Detta beror på att drevet har en inbyggd svängningsdämpare. Allt eftersom utmattas fjädrarna i drevet vilket till slut leder till att de slår i botten, vilket ger en effekt som kan liknas vid den i en mutterdragare. Slagen gör att drevet börja röra sig på axeln och i många fall även spricker. När detta drev flyttar sig, stämmer inte synkroniseringen mellan balansaxel och vevaxel längre, vilket leder till vibrationer. Detta innebär också att vibrationerna kan komma och gå beroende på vilket läge drevet sitter i.

Turbodieseln från VAG har under lång tid haft ett gott anseende. Även 2.0 liters varinten har rönt stort beröm, men som med allt annat finns det alltid utrymme för förbättring.

Vi har därför skrivit denna artikel för att nå ut till alla er som, redan råkat ut för eller önskar förebygga, de ökända oljetrycksproblemen som denna motor tampats med.

 

Lågt oljetryck

Symptom: Bortfall av oljetryck (Ibland först vid 1500rpm)
Orsak 1: Defekt balansaxelingrepp samt sexkantaxel (2005-2011)
Åtgärd 1: Renovering och uppgradering av balansaxelmodul (Länk till tjänst)

 

Förklaring:
Det absolut vanligaste felet på dessa motorer är problemen med drivningen mellan balansaxel och oljepump. Vi har tagit fram en process för att åtgärda dessa bekymmer. Detta är något som vi definitivt rekommenderar att man åtgärdar i förebyggande syfte, då följderna av ett plötsligt oljetrycksbortfall kan bli mycket kostsamt.

För dig som vill ha en driftsäkrare och märkbart axsnabbare bil.

Volkswagen, Seat, Skoda och Audi TDI 2.0 balansaxelmodul med oljepump

Ett mycket vanligt problem är en slitageskada på vissa oljepumpar tillverkade av Volkswagen (VW), Seat, Skoda och Audi (TDI 2.0). Detta har tidigare varit ett mycket kostsamt problem som nu går att laga. På Wasa Motor har vi tagit fram en teknik för att renovera (eller bygga om i förebyggande syfte) dessa pumpar på ekonomiskt och driftsäkert vis.

Ett av de vanligaste problemen med VAG's TFSi 2.0 motorer är oljetrycket. På grund av ett konstruktionsfel i oljepumpen kan den vid slitage eller smutsig olja tappa oljetrycket helt eller partiellt. Med vår lösning förebygger eller åtgärdar man problemet för gott och ser till att pumpen alltid levererar rätt tryck.

Vibrationer och oljetrycksproblem

Ett mycket vanligt problem med VAG's TFSI motorer är att oljepumpens transmission ger vika. Detta resulterar i att motorn mister oljetrycket till följd av att kedjedreven går sönder. Innan drevet går sönder helt kan man många gånger känna vibrationer i bilen. Dessa vibrationer kan komma och gå.
Framförallt det ena drevet medför problem då det inte går att köpa löst, vilket tidigare inneburit att man måste byta hela balansaxelmodulen.
Viktigt att nämna är att vårt drev är av ny förbättrad design. Vi har dessutom valt att sätthärda för bästa hållfasthet.

Kontaktformulär

Please, enter your name
Please, enter your e-mail address Mail address is not not valid
Please, enter your message

Kontakta oss

Besöksadress:
Olstorps byväg 2, 443 96 STENKULLEN
Telefon: 0302-23455
E-post: info@wasamotor.se
 

Öppettider:

Mån - Fre: 09.00 - 17:00
Lunchstängt: 12.00 - 13.00

Lör - Sön: STÄNGT

Örjan och Hannes FinniläWasa Motor HB är ett familjeföretag som grundades år 1980 i Göteborg. Under många år var Wasa Motor etablerat på St. Mosskullen, en ö bredvid Styrsö i Göteborgs södra skärgård.

Sedan kom den stora flytten till Stenkullen i Lerums kommun. En flytt där inte bara ett hushåll flyttade. Med skulle även; en fullutrustad verkstad, 25 ton verkstadsmaskiner, ett antal båtar, tiotals motorer och en 12 tons gaffeltruck. Väl framme och hemmastadda fortsatte arbetet som förr. Nu bestod kundkretsen av både kunder från Göteborg men även nya från Lerums och Alingsås kommuner. Privatpersoner såväl som företag.

Numera har kundkretsen vuxit sig stor i hela norden och många projekt har genomförts på internationell nivå.

Under alla år har vi strävat efter att ge kunden bästa service och kvalitet till ärliga priser.


 

Om personalen

Wasa Motor HB grundades av Örjan Finnilä och drivs idag tillsammans med sonen Hannes.

Örjan Finniläof

Född: 1960, Falkenberg

Familj: Frun Anna och hundarna Jaris och Izzy

Övrigt: Utbildad ingenjör och har tidigare arbetat med utveckling åt ett flertal etablerade företag. T.ex. Volvo Penta, Jonsereds, Atlas Copco och Lombardini

Hannes Finnilähf

Född: 1986, Göteborg

Familj: Sambon Nanna, ormen Heaven och katterna Bollen och Purr.

Övrigt: Har tillbringat större delen av yrkeslivet i egna verkstaden med en avstickare till EMS (entreprenadmaskinspecialisten)