TDi 2.0 (Audi, VW, Skoda, Seat, Dodge)

Turbodieseln från VAG har under lång tid haft ett gott anseende. Även 2.0 liters varinten har rönt stort beröm, men som med allt annat finns det alltid utrymme för förbättring.

Vi har därför skrivit denna artikel för att nå ut till alla er som, redan råkat ut för eller önskar förebygga, de ökända oljetrycksproblemen som denna motor tampats med.

 

Lågt oljetryck

Symptom: Bortfall av oljetryck (Ibland först vid 1500rpm)
Orsak 1: Defekt balansaxelingrepp samt sexkantaxel (2005-2011)
Åtgärd 1: Renovering och uppgradering av balansaxelmodul (Länk till tjänst)

 

Förklaring:
Det absolut vanligaste felet på dessa motorer är problemen med drivningen mellan balansaxel och oljepump. Vi har tagit fram en process för att åtgärda dessa bekymmer. Detta är något som vi definitivt rekommenderar att man åtgärdar i förebyggande syfte, då följderna av ett plötsligt oljetrycksbortfall kan bli mycket kostsamt.

 

Vad är VAG's egen lösning?
Volkswagen AG har under åren själva gjort förändringar i bl. a balansaxelns ingrepp för sexkantaxeln. Den nyare varianten använder en 100mm lång sexkant istället för den tidigare på 77mm. Detta kan dock vara lite missvisande, då man inte använder den fulla längden utan istället flyttar in ingreppet längre i balansaxeln. Detta gör att man minskar slitage pga snedställning mellan balansaxel och pump. I vår uppgraderade balansaxel använder vi oss av den fulla längden av balansaxeln i kombination med 100mm sexkantaxeln. För att undvika snedställning försäkrar vi oss om perfekt uppriktning mellan pump och balansaxel.

Mer info om detta kommer snart.

 

 

Symptom: Bortfall av oljetryck
Orsak 2: Haveri av transmission till oljepump (Kedjedriven pump, BHW 2004-2005)
Åtgärd 2: Byt kedjekit (Länk till rep. sats)

Förklaring:
Ett mycket vanligt problem med dessa motorer är att transmissionen som driver balansaxelmodulen och oljepumpen havererar. VAG tillhandahåller inte längre reservdelarna som behövs för att årgärda detta, då de hellre vill att kunden byter ut hela modulen mot en kugghjulsdriven. Detta konverteringskit kostar ca. 14.000kr. När det gäller en bil från 2005 kan detta kännas extremt dyrt. Därför tillhandahåller vi ett billigt alternativ.

Vi rekommenderar även att uppgradera balansaxeln samtidigt när oljetråget ändå är demonterat. Se nedan.

 

 

Kontaktformulär

Please, enter your name
Please, enter your e-mail address Mail address is not not valid
Please, enter your message

Kontakta oss

Besöksadress:
Olstorps byväg 2, 443 96 STENKULLEN
Telefon: 0302-23455
E-post: info@wasamotor.se
 

Öppettider:

Mån - Fre: 09.00 - 17:00
Lunchstängt: 12.00 - 13.00

Lör - Sön: STÄNGT

Örjan och Hannes FinniläWasa Motor HB är ett familjeföretag som grundades år 1980 i Göteborg. Under många år var Wasa Motor etablerat på St. Mosskullen, en ö bredvid Styrsö i Göteborgs södra skärgård.

Sedan kom den stora flytten till Stenkullen i Lerums kommun. En flytt där inte bara ett hushåll flyttade. Med skulle även; en fullutrustad verkstad, 25 ton verkstadsmaskiner, ett antal båtar, tiotals motorer och en 12 tons gaffeltruck. Väl framme och hemmastadda fortsatte arbetet som förr. Nu bestod kundkretsen av både kunder från Göteborg men även nya från Lerums och Alingsås kommuner. Privatpersoner såväl som företag.

Numera har kundkretsen vuxit sig stor i hela norden och många projekt har genomförts på internationell nivå.

Under alla år har vi strävat efter att ge kunden bästa service och kvalitet till ärliga priser.


 

Om personalen

Wasa Motor HB grundades av Örjan Finnilä och drivs idag tillsammans med sonen Hannes.

Örjan Finniläof

Född: 1960, Falkenberg

Familj: Frun Anna och hundarna Jaris och Izzy

Övrigt: Utbildad ingenjör och har tidigare arbetat med utveckling åt ett flertal etablerade företag. T.ex. Volvo Penta, Jonsereds, Atlas Copco och Lombardini

Hannes Finnilähf

Född: 1986, Göteborg

Familj: Sambon Nanna, ormen Heaven och katterna Bollen och Purr.

Övrigt: Har tillbringat större delen av yrkeslivet i egna verkstaden med en avstickare till EMS (entreprenadmaskinspecialisten)