TFSi / TSI 2.0 EA888 (Audi, VW, Skoda, Seat)

EA888 betecknar de senaste årens motorfamilj inom VAG's (Audi, VW, Skoda, Seat) TFSI 1.8 och 2.0 motorer. Även kallade TSI.

Till dessa räknas bl. a motorkoderna: CAEA, CAEB, CAWA, CAWB, CBFA, CCTA, CCTB, CCZA, CCZB, CCZC, CCZD, CDNB, CDNC, CHHA, CHHB, CJXA, CJXB, CJXC, CJXD, CJXE, CJXF, CJXG, CYFB och BYT.

 

Hög oljeförbrukning

Symptom: Hög till mycket hög oljeförbrukning
Orsak 1: Dålig konstruktion av kolvar och kolvringar
Åtgärd 1: Vi utför renoveringar där vi monterar en annan typ av kolvringar och i de fall det behövs konstrueras även kolvarna om.

Förklaring:
Det i särklass största problemet med dessa motorer är den extrema oljeförbrukningen som vissa ägare upplever. Det kan ibland handla om så mycket som 1,5L/100km på en motor som rullat långt under 10.000mil.
På Wasa Motor HB har vi tagit fram metoder för att komma åt och även förebygga problemen. 

Det hela härstammar ur en bieffekt av direktinsprutning i kombination med cylinderdeformation pga tvillingcylindrar.

 

TFSI 2.0 hög oljeförbrukning pga koksade kolvringar.

 

 

Ingen kompression i en eller flera cylindrar

Symptom: Motorn startar inte / Felkoder
Orsak 1: Kamkedjan har hoppat
Åtgärd 1: Byte av kamtransmission. Eventuellt renovering motor.

Förklaring:
Ett mycket vanligt problem med VAG's EA888 är haveri i kamtransmissionen. Detta beror oftast på en dåligt konstruerad kedjesträckare. Denna del är senare uppdaterad och bör även monteras i förebyggande syfte.
Eftersom vi under många år inriktat oss på VAG's motorer och i synnerhet de specifika återkommande problemen har vi även här funnit en del "knep och knåp" för att förebygga problemen.

Vi har tack vare vår långa erfarenhet av motorrenovering även goda möjligheter att utföra hela arbetet när olyckan redan varit framme och exempelvis topplock eller kolvar tagit skada.

 

kamtransmission ea888

 

 

Ingen kompression i en cylinder

Symptom: Motorn saknar kraft / Felkoder
Orsak 2: Sprucken kolv
Åtgärd 2: Renovering av motor. Byte av kolv / kolvar till uppgraderad variant

Förklaring:
Detta problem beror på en dålig konstruktion av kolvarnas ringlandskap. De nya kolvarna har en ny kolvbult med annan diameter vilket innebär att även vevstakarna behöver bytas ut. Detta blir väldigt dyrt och VAG väljer att inte längre saluföra den äldre modellen. Vi har dock möjlighet att erbjuda en variant med de nya ringarna och bibehållen kolvbult.

 

sprucken kolv ea888

Artikeln uppdateras just nu. 

 

 

 

Kontaktformulär

Please, enter your name
Please, enter your e-mail address Mail address is not not valid
Please, enter your message

Kontakta oss

Besöksadress:
Olstorps byväg 2, 443 96 STENKULLEN
Telefon: 0302-23455
E-post: info@wasamotor.se
 

Öppettider:

Mån - Fre: 09.00 - 17:00
Lunchstängt: 12.00 - 13.00

Lör - Sön: STÄNGT

Örjan och Hannes FinniläWasa Motor HB är ett familjeföretag som grundades år 1980 i Göteborg. Under många år var Wasa Motor etablerat på St. Mosskullen, en ö bredvid Styrsö i Göteborgs södra skärgård.

Sedan kom den stora flytten till Stenkullen i Lerums kommun. En flytt där inte bara ett hushåll flyttade. Med skulle även; en fullutrustad verkstad, 25 ton verkstadsmaskiner, ett antal båtar, tiotals motorer och en 12 tons gaffeltruck. Väl framme och hemmastadda fortsatte arbetet som förr. Nu bestod kundkretsen av både kunder från Göteborg men även nya från Lerums och Alingsås kommuner. Privatpersoner såväl som företag.

Numera har kundkretsen vuxit sig stor i hela norden och många projekt har genomförts på internationell nivå.

Under alla år har vi strävat efter att ge kunden bästa service och kvalitet till ärliga priser.


 

Om personalen

Wasa Motor HB grundades av Örjan Finnilä och drivs idag tillsammans med sonen Hannes.

Örjan Finniläof

Född: 1960, Falkenberg

Familj: Frun Anna och hundarna Jaris och Izzy

Övrigt: Utbildad ingenjör och har tidigare arbetat med utveckling åt ett flertal etablerade företag. T.ex. Volvo Penta, Jonsereds, Atlas Copco och Lombardini

Hannes Finnilähf

Född: 1986, Göteborg

Familj: Sambon Nanna, ormen Heaven och katterna Bollen och Purr.

Övrigt: Har tillbringat större delen av yrkeslivet i egna verkstaden med en avstickare till EMS (entreprenadmaskinspecialisten)