Dela gärna:

Ägaren till denna Volkswagen Golf råkade ut för det fruktade kamkedjehaveriet. Mitt under körning hörde motorn av sig och sa: Nej, nu tackar jag för mig och du får ta bussen hem.
Bilen bärgades till en verkstad som konstaterade att kompression saknades på en eller flera cylindrar. Utbytesmotor skulle gå på väldigt mycket pengar tyckte kunden och tog därför kontakt med oss angående renovering.

Bilen kommer till oss för renovering

Efter att bilen anlänt hos oss gjorde vi en snabb kontroll och kunde bekräfta att sannolikt samtliga insugsventiler slagit i kolvarna.  Även en datorskanning genomfördes med samma resultat. I detta skede var vi vid ett vägskäl där kunden erbjöds att ta ett tufft beslut. Vi hade två möjliga vägar att gå.

Alternativ 1: Bara lyfta topplocket för renovering, i förhoppning att kolvarna inte tagit skada.

Alternativ 2: Lyfta ur hela motorn för komplett genomgång och renovering.

Båda alternativ har för- och nackdelar.
Alternativ 1 vore billigast om det räcker. Problemet är att det är väldigt mycket jobb att lyfta av toppen med motorn i bilen. Skulle det då visa sig att kolvarna tagit skada måste motorn lyftas ur trots allt. Då blir arbetskostnaden givetvis onödigt hög.
Alternativ 2 har fördelen att hela motorn gås igenom. Samtidigt som felet åtgärdas byts lager ut och kolvringar uppgraderas till en annan sort som förebygger de ökända problemen med oljeförbrukningen. Även kamtransmissionen är betydligt smidigare att arbeta med när man har lös motor.

Kunden ville såklart ha jobbet gjort så billigt som möjligt men var ändå noga med att det skulle bli bra och hålla. Han bad oss ta beslutet i denna fråga, vilket vi också blev glada åt, då det alltid känns bättre för oss att kunna vara säkra på att vi lämnar ifrån oss ett väl utfört arbete.

Felsökningnen påbörjas

Nästa steg var att ta in bilen på liften och göra en sista vägledande undersökning i form av att kontrollera alla cylindrar med endoskop. Undersökningen visade tydliga märken där ventilerna slagit i kolvarna. Tilläggas ska dock att det är väldigt svårt att bedöma hur allvarligt det är med hjälp av en sådan kamerabild. Vad vi dock kunde konstatera var att det fanns en del metallpartiklar på kolvarna. Detta gjorde att vi ej kunde utesluta att metalldamm även letat sig vidare in mellan kolvringarna, vilket skulle innebära en mer omfattande renovering.

Kunden gavs en deloffert, för felsökning samt sammanställande av exakt kostnadsförslag, på 10 timmar (7500 kr inkl. moms)

Denna typ av motor (EA888) har ett speciellt oljetråg som är uppdelat i en övre och en undre del. Genom att ta loss den undre delen går det att komma åt oljepumpen, men för att komma åt kolvarna krävs att även den övre delen demonteras. Tyvärr är den bakre vevaxeltätningen designad så att den sitter bultad i både vevhuset och övre oljetråget. Detta innebär att motor och växellåda måste separeras för att kunna komma åt att ta loss svänghjul och koppling. Därför blev beslutet att lyfta ur hela motorn direkt.

Motorrenoveringen påbörjas

Med motor och växellåda urmonterad kunde det riktiga arbetet börja.

tsi 2.0 defekt kedjesträckare
Felet kunde konstateras direkt och visade sig precis som väntat vara en defekt kedjesträckare av den gamla typen. (Läs mer om detta)

Först plockades motorn ner i beståndsdelar, varefter noggrann kontroll genomfördes av alla komponenter. Särskilt sådana som vi vet är svaga punkter. Vi lägger alltid extra mycket fokus vid de komponenter som skulle innebära hög arbetskostnad att byta ut vid senare tillfälle. Några byts till och med ut i förebyggande syfte när motorn ändå är isärplockad.

Vi kunde snabbt konstatera att beslutet att lyfta motorn direkt var rätt beslut då kolringarna var i behov av byte samt kolvkylningsmunstyckena öppnades för tidigt.

Efter detta skrevs en exakt offert för sammanlagt arbete och material.

Efter godkänd offert beställdes de reservdelar vi inte hade på lager och arbetet med rengöring, topplocksbearbetning osv påbörjades direkt.

Det som gjordes under arbetets gång var:

  • Datorskanning
  • Kontroll med endoskop
  • Urlyft av motor
  • Kontroll av shimsning ingående axel växellåda
  • Kontroll av turboaggregat
  • Komplett demontage inkl. kontroll av komponenter
  • Sammanställning av offert
  • Rengöring av invändiga komponenter
  • Specialhening av cylindrar
  • Byte av lager runtom
  • Byte av packningar runtom
  • Renovering samt avsotning av skadade kolvar och topplock
  • Byte av insugsventiler
  • Provtryckning av samtliga ventiler
  • Uppgradering av kolvringar
  • Urtagning av fastkorroderad avdragen bult till turbo
  • Byte av kamtransmission
  • Byte av balansaxeltransmission
  • Ihopmontage av motor
  • Rengöring av koppling
  • Ilyft av motor
  • Påfyllning av vätskor
  • Ny datorskanning
  • Provkörning
  • Kontroll med hänseende på läckor

Kontenta

Totalsumman för hela detta projekt hamnade på 39951 kr inkl. moms. Dvs betydligt billigare än ett motorbyte, samtidigt som vissa komponenter uppgraderats för att förebygga framtida problem.

 

 

 

Bilder från arbetet

 

VW golf tsi 2.0 defekta kolvar
Här syns tydligt var ventilerna har träffat kolvarna. Efter uppmätning och lätt bearbetning kunde kolvarna återanvändas.

 

tsi 2.0 skev ventil
Här syns topplocket och en av ventilerna. Topplocket var som synes även i behov av sotning.

 

tsi 2.0 topplock efter ventilhaveri
Här syns skadorna i topplocket efter att ventilerna slagit i kolvarna. Topplocket genomgick noggrann kontroll av ventilstyrningar och planhet innan det godkändes för bearbetning av de skadade områdena.

 

tsi 2.0 nya ramlager och kolvkylningsmunstycken
Återmontaget har påbörjats. Nya ramlager är monterade och även kolvkylningsmunstyckena har bytts i förebyggande, då dessa är en svag punkt.

 

tsi 2.0 transmission förbalansaxlar
Ny kedja och nya styrskenor monterade i transmissionen för balansaxlarna.

 

tsi 2.0 motorrenovering med nya kolvringar
De bearbetade och avsotade kolvarna har monterats med nya vevlager. Även en speciell typ av kolvringar har monterats för att förebygga problem med hög oljeförbrukning. För att de nya ringarna ska slitas in på rätt vis har en speciell heningsteknik använts som gör att cylindrarna bibehåller sin rätta form även efter montering av topplocket.

 

tsi 2.0 renoverat topplock
Topplocket har bearbetats och sotats av. De nya ventilerna har slipats in.

 

tsi 2.0 ny kamkedja
Topplocket är åter på plats och den nya kedjetransmissionen monteras. Den nya typen av kedjesträckare används för att undvika framtida problem. Alla bultar dras till rätt moment.

 

TSI 2.0 renovering

 

tsi 2.0 bröstkåpa
Den undre transmissionskåpa byttes ut för att vara helt säker på att undvika oljeläckage. Packboxen och packningen behöver ändå bytas, vilket innebär att prisskillnaden blir förhållandevis liten. Att byta en kåpa som inte sluter tätt på plats i bil är mycket omständigt och tidskrävande.

 

tsi 2.0 ilyft av motor
Motorn är klar och sammankopplad med växellådan igen. De båda monteras som en enhet i bilen.

 

tsi 2.0 återmonterad
Motorn är återmonterad, inkopplad och vätskor är påfyllda.
Fronten och hjulen är på plats igen. Bilen är i stort sett klar för provkörning.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *