Vanliga fel TDI 2.0 PD
Lågt oljetryck
Symptom: Bortfall av oljetryck (Ibland först vid 1500rpm)
Orsak 1: Defekt balansaxelingrepp samt sexkantaxel (2005-2014)
Åtgärd 1: Renovering och uppgradering av balansaxelmodul (Länk till tjänst)
Förklaring:
Det absolut vanligaste felet på dessa motorer är problemen med drivningen mellan balansaxel och oljepump. Vi har tagit fram en process för att åtgärda dessa bekymmer. Detta är något som vi definitivt rekommenderar att man åtgärdar i förebyggande syfte, då följderna av ett plötsligt oljetrycksbortfall kan bli mycket kostsamt.
Vad är VAG’s egen lösning?
Volkswagen AG har under åren själva gjort förändringar i bl. a balansaxelns ingrepp för sexkantaxeln. Den nyare varianten använder en 100mm lång sexkant istället för den tidigare på 77mm. Detta kan dock vara lite missvisande, då man inte använder den fulla längden utan istället flyttar in ingreppet längre i balansaxeln. Detta gör att man minskar slitage pga snedställning mellan balansaxel och pump. I vår uppgraderade balansaxel använder vi oss av den fulla längden av balansaxeln i kombination med 100mm sexkantaxeln. För att undvika snedställning försäkrar vi oss om perfekt uppriktning mellan pump och balansaxel.
Symptom: Bortfall av oljetryck
Orsak 2: Haveri av transmission till oljepump (Kedjedriven pump, 2004-2005)
Åtgärd 2: Byt kedjekit (Länk till produkt)
Förklaring:
Ett mycket vanligt problem med dessa motorer är att transmissionen som driver balansaxelmodulen och oljepumpen havererar. VAG tillhandahåller inte längre reservdelarna som behövs för att årgärda detta, då de hellre vill att kunden byter ut hela modulen mot en kugghjulsdriven. Detta konverteringskit kostar ca. 22.000kr. När det gäller en bil från 2005 kan detta kännas extremt dyrt. Därför tillhandahåller vi ett billigt alternativ.
Vi rekommenderar även att uppgradera balansaxeln samtidigt när oljetråget ändå är demonterat.
Kamremshaveri
Symptom: Motorn startar ej
Orsak: Kamaxeltransmissionens spännarehar lossnat
Åtgärd: Helicoilning av topplock samt byte av samtliga vipparmar (Länk till dessa kommer inom kort)
Förklaring:
Ett annat ganska vanligt fel är att kamaxeltransmissionen ger sig. Detta beror ofta på lite vårdslösa konstruktionen av remspännarens fastsättning, där man valt en pinnbult i aluminiumgods som är fin- kontra grovgängad i de olika ändarna.
En liten tröst för den som är drabbad, är att vipparmarna i topplocket ofta är det enda som tar skada. Vi har ett prisvärt kitt för att åtgärda detta.
Motorkoder
Denna lista är från Wikipedia och innefattar både PD och CR. Den kommer inom en snar framtid att uppdateras av oss för att bli lite mer överskådlig. Observera även att inte alla modeller har balansaxelmodulen installerad. Tveka inte att skicka ett mail med Reg. Nr så kollar vi upp just din bil.
- 100 kilowatts (136 PS; 134 bhp) — BGW, BHW
- 103 kilowatts (140 PS; 138 bhp) — BMM, BMP
- 100 kilowatts (136 PS; 134 bhp) — AZV, BMA
- 103 kilowatts (140 PS; 138 bhp) — BKD, BKP, BRE
- 125 kilowatts (170 PS; 168 bhp) — BMN, BMR, BRD
- 81 kilowatts (110 PS; 109 bhp) — CBDC, CFFD
- 88 kilowatts (120 PS; 118 bhp) — CAGC SEAT Exeo (09/09->)
- 100 kilowatts (136 PS; 134 bhp) — CAGB(AUDI A6 C6 CR)
- 103 kilowatts (140 PS; 138 bhp) — CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA Volkswagen Golf Mk6
- 105 kilowatts (143 PS; 141 bhp) — Audi B8 A4, Audi Q5, SEAT Exeo (CAGA: 12/08->)
- 110 kilowatts (150 PS; 148 bhp) — CRBC Audi A3, Golf VII, SEAT Leon
- 125 kilowatts (170 PS; 168 bhp) — CAHA Audi A6 C6 (facelift), CBBB VW passat cc, CFGB Audi TT 2.0 TDI quattro, Audi 8P A3, Volkswagen Golf Mk6,Skoda Superb 2, Škoda Octavia RS TDI (CEGA: 2008->), SEAT Exeo (CAHA: 02/09->), CEGA SEAT Leon
- 130 kilowatts (177 PS; 174 bhp) — CGLC Audi A4, Audi A5, Audi A6 C7, CFJB Volkswagen Touran
- 132 kilowatts (179 PS; 177 bhp) — CFCA Volkswagen Transporter (T5) GP biturbo135 kilowatts (184 PS; 181 bhp) — CUNA Audi A3, Golf VII, SEAT Leon
- 140 kilowatts (190 PS; 188 bhp) — CNHA Audi B8 A4, Volkswagen Passat 2015[20]
- 176 kilowatts (239 PS; 236 bhp) — CUAA Volkswagen Passat 2015 TDI BiTurbo[20]
Denna artikel uppdateras fortfarande. Här kommer snart tillkomma många kända fel och vad man kan göra åt dem. (2023-03-07)